STRATEGI KOMUNIKASI INTERPERSONAL FRONTLINER DALAM MELAYANI CALON JEMAAH HAJI DI KANTOR KEMENTERIAN AGAMA KOTA MADIUN


Abstract

Abstract— This study aims to determine the Frontliner Interpersonal Communication Strategy in the Service of Prospective Hajj Pilgrims at the Office of the Ministry of Religion Affairs of Madiun City. The method used in this research is the qualitative method. By using interviews in collecting data. Based on the research that has been done, the researchers draw the conclusion that interpersonal communication carried out by frontline employees of the Ministry of Religion Affairs of Madiun City when providing services to prospective Hajj pilgrims is in accordance with the research focus, namely: Openness, Empathy, Supportiveness, Positiveness, and Equality.

Downloads

Download data is not yet available.

Adindo, A. W. (2021). Kewirausahaan dan Studi Kelayakan Bisnis Untuk Memulai dan Mengelola Bisnis. Yogyakarta: CV. Budi Utama.

Aripin, Z. (2021). Marketing Management. Yogyakarta: CV. Budi Utama.

Effendy, O. U. (2004). Dinamika Komunikasi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Fadillah, L. (2018). Strategi Dan Manajemen Travel Haji Dan Umrah ( Studi Analisis Persaingan Travel Haji Dan Umrah Kota Medan Dalam Pelayanan dan Kualitas Untuk Meningkatkan Jumlah Konsumen ). Al-Muamalat Jurnal Hukum Ekonomi Syariah, IV(1), 1–24.

Hafidh, B. A., & Romli, S. (2021). implementasi Pelayanan Calon Jamaah Haji pada Kelompok Bimbingan Ibadah Haji dan Umrah Haramain Kota Pekanbaru. Jurnal Riset Mahasiswa Dakwah dan Komunikasi, Vol. 3 No. 2, Mei, 102-110.

Haming, M. (2011). Manajemen Produksi Modern. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Kanedi, Indra., Utami, Feri Hari, dan Zulita, Leni N. (2017). Sistem Pelayanan Untuk Peningkatan Kepuasan Pengunjung Pada Perpustakaan Arsip Dan Dokumentasi Kota Bengkulu. Jurnal Pseudocode, Volume IV Nomor 1, Februari 2017, ISSN 2355-5920

Kotler, P. dan K. L. Keller, 2006, Marketing Management, 12th Edition, Upper Saddle River, Pearson Education.

Kurniati, D. P. (2016). Modul Komunikasi Verbal dan Non Verbal. Bali: Universitas Udayana.

Nugroho, R. (2020). Kebijakan Publik Sebagai Komunikasi Pemerintah-Rakyat. Jakarta: Yayasan Rumah Reformasi Kebijakan.

Octavia, A. (2012). Lingkungan Pemasaran Dan Orientasi Pasar (Studi Pada Rumah Sakit Umum Di Provinsi Jambi). Jurusan Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Jambi ISSN: 2085-0972, pp. 147-158.

Piri, H. G. (2013). Kualitas Pelayanan Jasa Pengaruhnya terhadap Loyalitas Pelanggan Pada Steiner Salon Manado. Jurnal EMBA Vol. 1. No. 4 Desember 2013, Hal. 504-512.

Putri, N. H. (2016). Pengaruh Komunikasi Interpersonal dan Mutu Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah. Psikoborneo, Vol 4, No 2, 198-204.

Rahmi, S. (2021). Komunikasi Interpersonal dan Hubungannya dalam Konseling. Aceh: Syiah Kuala University Press.

Sasmita, R. (2013). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah (Studi pada Nasabah PT. Asuransi Jiwasraya (Persero) Malang Regional Office). Jurnal Administrasi Bisnis, 6(1).

Silalahi, Ulber. (2012). Metode Penelitian Sosial. Bandung: Refika Aditama

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Afabeta

Suhada, O. T. (2012). Peran Komunikasi Frontliner dalam Menciptakan Kepuasan Informasi Nasabah di Perseroan Terbatas (PT) Bank Riau Kepulauan Riau Cabang Syariah Pekanbaru. Jurnal Fisip UR, 1-11.

Watrianthos, R. (2020). Kewirausahaan dan Strategi Bisnis. Sumatera Utara: Yayasan Kita Menulis.

Yamona, M. A., Zulfiani, D., & Dristiana, K. (2018). Komunikasi Interpersonal Pegawai Frontliner dalam Meningkatkan Kepuasan Konsumen PT. J.Co Donuts & Coffee Cabang Giant Alaya Samarinda. eJournal Ilmu Komunikasi, Volume 6, Nomor 4, 206-216.

Yusron, A. (2017). Persepsi Nasabah Terhadap Implementasi Komunikasi Pelayanan Frontliner BNI Cabang Pembantu Pekalipan Cirebon. SOSFILKOM, Vol. XI No. 01 , 56-64.

Title STRATEGI KOMUNIKASI INTERPERSONAL FRONTLINER DALAM MELAYANI CALON JEMAAH HAJI DI KANTOR KEMENTERIAN AGAMA KOTA MADIUN
Issue: Vol. 23 No. 2 (2022): JURNAL SOSIAL
Section Articles
Published: Nov 17, 2022
DOI: https://doi.org/10.33319/sos.v23i2.116
Keywords: interpersonal communication, frontline, Ministry of Religious Affairs of Madiun City
Author Habieb Surya Prayogi